Dvanásť krokov k zavedeniu ekodizajnu do podnikových procesov je praxou overený postup, ktorý bol vypracovaný profesorom Wimmerom z Ecodesign Institute na Technickej univerzite vo Viedni. „12 krokov“ poskytuje komplexný návod ako zlepšiť environmentálny profil a správanie sa výrobku a súčasne aj celého podniku. Jednotlivé kroky začínajú stručným popisom výrobku, vrátane jeho environmentálnych vlastností, pokračujú hodnotením významných environmentálnych aspektov, integrovaním požiadaviek jednotlivých záujmových skupín a proces vyvrcholí vytvorením vylepšeného, prípadne celkom nového, výrobku s najvyššími štandardmi v oblasti dopadov na životné prostredie.
V procese implementácie ekológie do dizajnu si musí priemyselná výroba, a hlavne dizajnéri, odpovedať na nasledujúcich päť otázok.
- Ako postupovať, respektíve aký je potrebný produkt, ktorý možno navrhnúť alebo ho zapojiť do procesu implementácie ekodizajnu?
- Ako hodnotiť významné environmentálne aspekty výrobku počas jeho celého životného cyklu?
- Ako budeme posudzovať úspešné splnenie stanovených cieľov z hľadiska životného prostredia a požiadaviek všetkých zúčastnených strán?
- Ako vytvoriť lepší produkt? Ako postupovať a stanoviť úlohy v procese tvorby a vývoja výrobku?
- Ako prezentovať ekologické vylepšenia produktu?
Odpoveďou na 5 kľúčových otázok v procese implementácie ekodizajnu je 12 krokov pre implementáciu ekodizajnu v praxi.
Tieto kroky sú vlastne 12 otázok na ktoré musí byť nájdená odpoveď riešením 12-tich úloh, ktoré z nich vyplývajú.
KROK | OTÁZKY | ÚLOHA |
1 |
Aký výrobok je nutné pretvoriť, resp. vytvoriť? | Urobiť detailný popis výrobku, vrátane environmentálnych parametrov. |
2 |
Aké sú požiadavky záujmových skupín? Čo sa od výrobku očakáva? | Vypracovať maticu požiadaviek na environmentálne správanie a kvalitu výrobku. |
3 |
Aké sú silné a slabé stránky výrobku v porovnaní s konkurenčnými výrobkami? | Porovnať environmentálne správanie výrobku s konkurenčnými výrobkami. |
4 |
Ktoré sú významné environmentálne aspekty výrobku počas jeho celého životného cyklu? | Aplikovať metódu posudzovania životného cyklu a interpretovať výsledky. |
5 |
Ako sa dajú skombinovať požiadavky záujmových skupín a významné environmentálne aspekty do stratégie zlepšovania? | Navrhnúť/odvodiť/ ekodizajnové riešenia. |
6 |
Aké ekodizajnové pravidlá by sa mohli uplatniť? | Aplikovať nástroje na určenie konkrétnych úloh. |
7 |
Aké sú platné právne predpisy v oblasti životného prostredia? | Začať s ich implementáciou. |
8 |
Ako možno modifikovať funkčné vlastnosti výrobku? | Pridať nové alebo modifikovať existujúce funkčné vlastnosti výrobku. |
9 |
Kde prísť na nové nápady pre nové funkcie výrobku? | Uskutočniť sériu kreatívnych pracovných stretnutí. |
10 |
Ako vygenerovať a vyselektovať najlepšie varianty výrobku? | Zhromažďovať nápady prislúchajúce každej funkcii výrobku podľa novo navrhnutých konceptov výrobku a posúdiť ich podľa vopred zvolených kritérií. |
11 |
Ako vyzerá nový výrobok? | Pokračovať v náčrtoch až po vytvorenie prototypu, vrátane testovania. |
12 |
Ako komunikovať zákazníkom jednotlivé zlepšenia environmentálneho správania výrobku? | Vytvoriť environmentálne vyhlásenie o výrobku. |
Krok za krokom
Príklad použitia metódy DIPO – LIQUID WOOD