Početné mediálne správy o environmentálnych problémoch začiatkom 90-tych rokov 20. storočia, podnietili a obnovili záujem verejnosti o životné prostredie a pomohli kreovaniu environmentálneho konzumerizmu. Prvotne bol limitovaný len medzi sociálnymi elitami, neskôr sa aj vďaka popularite v mediálnom spravodajstve rozšíril medzi všetky sociálno-ekonomické vrstvy.
Marketingu umožňuje a uľahčuje využitie a rozvoj produktov novými technológiami (napr. v biológii, materiáloch, konštrukciách, chémii a pod.) avšak na dosiahnutí týchto úžitkov sa spolupodieľal aj obrovský nárast rozsahu vplyvu človeka na Zem, za ktorý bol marketing tiež zodpovedný. Preto sa marketing nemôže izolovať od environmentálnych problémov. Zástancovia trvalého rozvoja vyžadujú trvalý marketing, t.j., marketingové úsilie, ktoré nie je vhodné len konkurenčne, ale tiež environmentálne vhodné.
Motívy firiem byť environmentálne senzitívne sú predurčené najmä tlakmi zo strany záujmových zoskupení zahrňujúcich zákazníkov, vlastníkov, vládu a rôzne komunity. Vplyv mimovládnych organizácií býva primárne citeľný cez nepriamy vplyv na zákazníkov, investorov a vládu.
Environmentálna imaginácia je definovaná ako prúd zelených ideí, impulzov, predstáv a znepokojení, ktoré sa objavujú na šírenie populárnej kultúry a politiky, a ktorá podnecuje veľký počet ľudí nakupovať environmentálne produkty. Kapitalizáciou tejto environmentálnej imaginácie firmy začali realizovať to, čo je známe pod pojmom environmentálny, resp. zelený marketing. Svoju kampaň sústredili na environmentálne zodpovedných spotrebiteľov.
Spotrebiteľov možno podľa environmentálnych požiadaviek rozdeliť do troch skupín:
- Spotrebitelia vyhýbajúci sa nákupu kvôli presvedčeniu, že produkt je škodlivý vo vzťahu k životnému prostrediu;
- Spotrebitelia nakupujúci produkty práve kvôli ich environmentálnemu označeniu
- Spotrebitelia, ktorí sú ochotní zaplatiť viac za produkty vnímané ako environmentálne vhodnejšie.
Environmentálna certifikácia je potvrdenie, že produkt alebo proces výroby je menšou mierou škodlivý pre životné prostredie ako iné, podobné produkty alebo procesy.
Environmentálna značka je značka udeľovaná výrobkom, ktoré majú menší negatívny vplyv na životné prostredie v porovnaní s ostatnými výrobkami rovnakých funkčných a úžitkových vlastností. Najčastejšie sa používa anglický termín ecolabel, resp. slovenský výraz ekoznačka. Environmentálne vyhlásenie je tvrdenie, ktoré vyjadruje environmentálne aspekty výrobku alebo služby vo forme nápisu, symbolu alebo grafického vyjadrenia na výrobku, v dokumentácii k výrobku, v technických bulletinoch, v inzerátoch alebo reklame a pod. Od neho treba odlišovať vlastné tvrdenia o environmentálnych vlastnostiach formulované výrobcami, dovozcami, distributérmi, maloobchodníkmi alebo kýmkoľvek iným, kto má pravdepodobný prospech z takéhoto tvrdenia, bez certifikácie treťou stranou (nezávislým auditom).
Environmentálne označovanie a reklama má dve funkcie: vzdeláva spotrebiteľov a pomáha predať viac produktov. Environmentálne označovanie výrobkov (používanie ekoznačiek) je ale dosť kontroverznou záležitosťou vo vzťahu k životnému prostrediu. Programy ekoznačiek s dobrým dizajnom môžu byť efektívnym nástrojom environmentálnej politiky, ktorá je postavená na environmentálnom povedomí zákazníkov. Avšak ekoznačky vzbudzujú značný záujem, obzvlášť malých a stredných podnikov, týkajúci sa ich možných trhových efektov a môžu byť využívané samoúčelne, t. zn. že výrobok nenesie deklarovanú environmentálnu hodnotu, ale je len nástrojom podpory predaja. Ak sú ekoznačky úspešné v ovplyvňovaní zákazníckej mienky a sú nevyhnutné na udržanie trhového podielu, musia byť ako dôsledok zmenené aj podnikové stratégie (nákup vstupov, výrobný proces atď.).
Schémy environmentálneho označenia sa líšia svojím dizajnom. Niektoré sú založené na jednoduchom kritériu, iné na analýze životného cyklu. Zhodnotenie environmentálneho efektu výrobkov potom začína od počiatku produkcie až po finalizáciu. Ak proces označovania sleduje iba určité základné kritériá, založené na niekoľkých aspektoch produktu alebo procesu výroby, jeho environmentálny význam má iba regionálny charakter.
Prehľad vybraných environmentálnych značiek a certifikátov
ISO 14001 – Systémy environmentálneho manažérstva | Spočíva v implementácii noriem týkajúcich sa riadenia vo firme (napr. procesov spracovania, pracovných inštrukcií, schém obehu dokumentov), ktorých dodržiavanie ohraničuje jeho vplyv na životné prostredie. Neexistuje grafické vyjadrenie certifikátu. |
EU Ecolabel / The Flower | Udelenie certifikátu je zviazané s druhom produktov ponúkaných firmou. Ak daný produkt spadá do odpovedajúcej kategórie (napr. papier, textil), ustanovenej nariadením (ES) č. 1980/2000 Európskeho parlamentu a Rady, môže sa producent obrátiť na príslušnú inštitúciu v krajine odbytu, aby mu bolo udelené právo používať logo „európskeho kvetu“. Certifikát vznikol v roku 1992 a je jednotný pre všetky členské štáty EÚ a tiež pre Nórsko, Island a Lichtenštajnsko. |
Nordic Swan | „Škandinávska biela labuť“ je populárna najmä v severských európskych krajinách (Škandinávia, Island, Dánsko). Môžu ho používať firmy, ktoré ponúkajú produkty spĺňajúce zodpovedajúce, jednotné kritériá opisujúce vlastnosti surovín a technológie výroby. Dánsko od systému neskôr odstúpilo, podporujúc systém Európskej únie. |
Der Blaue Engel | Nemecký Modrý anjel je najstarším environmentálnym označením v Európe (od roku 1978), ale označené sú ním aj produkty neeurópskych firiem (napr. Japonsko, USA) Kritériá pre jeho udelenie sa dotýkajú širokej kategórii produktov (papier, kancelárske zariadenia, domáce elektrospotrebiče, textil atď.). |
Environmentálne vhodný výrobok (EVV) – slovenská environmentálna značka | EVV – garantuje spotrebiteľovi informáciu o minimalizovanom negatívnom vplyve daného výrobku na životné prostredie. Výrobok je hodnotený počas celoživotného cyklu – od surovinových zdrojov, cez výrobu , použitie až po recykláciu a jeho zneškodnenie ako odpadu. Výrobok, ktorému má byť udelené právo používať právo značku EVV, musí vyhovovať základným a špecifickým požiadavkám uvedených v smernici pre príslušnú výrobkovú skupinu. Značku EVV udeľuje Komisia národného programu, ktorá je poradným orgánom ministra životného prostredia a je ním menovaná. |
Ekopoľnohospodárstvo – ochranná známka
|
Prideľuje sa poľnohospodárskym alebo spracovateľským subjektom, ktoré v rámci ekologického poľnohospodárstva produkujú (spracúvajú) produkty rastlinného a živočíšneho pôvodu a ktorí spĺňajú všetky podmienky ekologického pestovania (spracovania) a ktorí umožňujú pravidelnú kontrolu na svojej farme (vo svojom podniku) inšpektorom ekologického poľnohospodárstva. |
Ekologicky šetrný výrobek
|
Český národný program environmentálneho označovania vznikol v roku 1994. Značka sa udeľuje formou licenčnej zmluvy. |
Produkt ekologického zemědělství
|
Výrobky označené touto značkou boli vyrobené v Čechách bez použitia umelých hnojív, pesticídov a s citlivým prístupom k zvieratám. |
The Stichting Milieukeur
|
Holandská certifikačná schéma The Stichting Milieukeur je udeľovaná potravinárskym aj nepotravinárskym produktom. Potravinárske kategórie zahrňujú ovocie, zeleninu, mäsové a mliečne produkty. Nepotravinárske zahrňujú napr. papier, kávové filtre, farby, tlačiarenské tonery. |
Používanie uvedených environmentálnych značiek vymáha zväčša splnenie podmienok vyjadrujúcich dopad na životné prostredie a ochranu zdravia spotrebiteľa. Okrem vstupných surovín použitých pri výrobe produktu sa pri udeľovaní určitej značky zohľadňuje napr. aj jeho balenie, zhodnotenie a odstránenie starého materiálu, spotrebiteľské informácie a reklamno-propagačné výpovede.
Príklady ďalších značiek existujúcich sa na trhu