Ekodizajn je systematická metóda začleňovania environmentálnych aspektov do procesu navrhovania výrobku. Býva niekedy tiež označovaný ako dizajn životného cyklu výrobku alebo environmentálne priaznivý dizajn. Podstatou ekodizajnu je navrhnúť výrobok s takým materiálovým zložením, vlastnosťami a funkciami, aby jeho dopad na životné prostredie bol v súlade so zásadami trvalo udržateľného rozvoja. Tieto parametre ekodizajn dosahuje predovšetkým tak, že znižuje environmentálnu záťaž v celom životnom cykle výrobku, od návrhu po likvidáciu výrobku po skončení doby jeho životnosti. Okrem hľadiska šetrnosti k životnému prostrediu zohľadňuje ekodizajn ďalšie obvyklé požiadavky zákazníkov na vlastnosti výrobku, napr. funkčnosť, kvalitu, bezpečnosť, nízke náklady na obsluhu a zaobstaranie si výrobku, zaujímavé konštrukčné riešenia a v neposlednom rade tiež ergonomické a estetické vlastnosti.
Teraz už vieme, že pokiaľ je cieľom spoločnosti trvalo udržateľný rozvoj v prepojení na dizajn, je nevyhnutné posudzovať dopad produktu na životné prostredie po jeho uvedení na trh. To znamená integráciu ekologicky udržateľných postupov a prístupov do výrobných procesov, výrobkov a ich funkcií a zároveň do nášho správania sa v súvislosti s ich používaním. V praxi by sme teda od kvalitného dizajnu nemali očakávať len funkčnosť a estetický vzhľad, ale práve aj jeho ekologickosť.
Navrhovať ekologicky znamená premýšľať o produkte ako o funkčnom celku. Dizajnér má vytvárať nielen formu a funkciu, ale aj environmentálny profil výrobku, jeho správanie sa a nové výrobné postupy v mene snahy o trvalú udržateľnosť životného prostredia. Úspora energie, materiálov, balenia a dopravy v rátane riešenia problémov viazaných na likvidáciu, to všetko sú témy, ktoré tvoria základnú štruktúru udržateľného rozvoja.
Ekodizajn v skutočnosti označuje živú tvorivú schopnosť hľadať alternatívne systémy, technológie a výrobné stratégie. Výrobky navrhované týmto spôsobom, sú flexibilné, trvácne, multifunkčné, adaptabilné a recyklovateľné.
Ekodizajn vychádza z konceptu tzv. životného cyklu výrobku. Tento cyklus nezačína výrobou, ale už vo fáze surovín a materiálov. Následne zahrňuje ich prepravu, spracovanie pri výrobe, balenie, dopravu a distribúciu hotového výrobku, či polotovaru. Životný cyklus ďalej pokračuje fázou používania a údržby výrobku a vo väčšine prípadov končí odstránením výrobku po skončení jeho životnosti.
Obr. aspekty ovplyvňujúce dizajn výrobku
Príčiny zavádzania eko-dizajnu
V súčasnosti hlavné príčiny zavádzania ekodizajnu mimo historických súvislostí, je možné hľadať aspoň v troch oblastiach: Prvou je zvýšené povedomie spotrebiteľov a ich tlak na podniky, aby ich výrobky a služby spĺňali nielen vysoké kvalitatívne štandardy, ale mali aj dobré environmentálne vlastnosti. Druhým motorom je sprísňujúca sa európska legislatíva v oblasti životného prostredia, ktorá sa už dnes týka všetkých, aj slovenských, hospodárskych subjektov, nakoľko bol v decembri 2010 schválený zákon o ekodizajne (zbierka zákonov č. 529/2010). Treťou silou je rastúci záujem investorov (predovšetkým zahraničných) investovať do podnikov so zdravou environmentálnou a sociálnou politikou.
Zásady eko-dizajnu
I keď sa ekodizajn stále vyvíja, dá sa povedať, že jeho hlavné zásady, ktoré boli uverejnené ako prvé v americkom časopise Innovation v roku 1992, zostávajú rovnaké. Ide o sedem nasledovných zásad: