Logický výber a použitie rôznorodých materiálov je samozrejmou súčasťou práce dizajnéra. V súčasnej dobe majú dizajnéri na výber z vyše 15 tisíc materiálov, ktoré sú ponúkané v stovkách modifikácií. Správne zvoliť materiál, je jednou z najdôležitejších úloh dizajnéra a úzko súvisí s úspechom produktu na trhu. Výber musí spĺňať technické požiadavky dizajnu, zabezpečiť funkčnosť a bezpečnosť výrobku, určuje jeho cenu, estetickú hodnotu a v neposlednom rade má vyvolávať pozitívnu emocionálnu odozvu u cieľového zákazníka. Možno povedať, že materiály sú akousi potravou dizajnu, surovinami, z ktorých dizajnér technologickými procesmi (receptami) pripraví jedlo (dizajn) na konzumáciu.
V oblasti záujmu cieľov EKM treba podotknúť, že materiály sú hybnou silou inovácií v dizajne. Udržateľný výber materiálov zohráva kľúčovú rolu z hľadiska dopadu výrobku na životné prostredie.
V princípe rozdeľujeme materiály na tie, ktoré sú organického pôvodu a anorganické. Vo všeobecnosti platí, že tradičné materiály majú nižšiu cenu, jednoduchšie ich vieme získať, ale niektoré ich vlastnosti sa s novými vysoko sofistikovanými materiálmi nedajú porovnávať. Nové “techno” materiály sú často výsledkom drahého vývoja a výskumu a logicky sa od toho odvíja aj ich cena. Dá sa však predpokladať, že v budúcnosti sa aj tieto na trhu uplatnia v takej miere, že sa stanú bežne dostupnými a používanými.